Voeten tips

Door regelmatig aandacht te schenken aan de verzorging van uw voeten, blijven ze zo lang mogelijk gezond en in conditie. Een aantal tips voor een goede voetverzorging.

Een aantal tips voor de verzorging van uw voeten:

• Was uw voeten dagelijks, het liefst zonder zeep
  • Droog uw voeten goed af, ook tussen de tenen
  • Gebruik een voetcrème of lotion om de huid soepel en in conditie te houden
  • Smeer de crème/lotion niet tussen uw tenen
  • Houd uw voeten soepel, door dagelijks voetoefeningen te doen
  • Knip uw teennagels recht en niet te kort. Knip geen hoekjes af, om ingroeien te voorkomen
  • Koop goed passende (leren) schoenen met voldoende ruimte voor de tenen
  • Laat uw voeten altijd opmeten en draag uw eigen kousen/sokken bij het passen van schoenen
  • Draag kousen/sokken zonder naden en voorkom dat de kousen/sokken knellen
  • Kies voor sokken van natuurlijk, absorberend materiaal. Denk aan katoen of wol
  • Trek elke dag een paar schone sokken aan
  • Wissel regelmatig van schoenen en laat ze tussentijds goed luchten
  • Koop ’s middags schoenen, dan zijn je voeten iets dikker dan ’s ochtends
  • Koude voeten kun je voorkomen door regelmatig een voetenbad te nemen
  • Een voetenbad (bij gezonde huis/nagels) mag nooit te heet zijn, lauwwarm water is beter voor de huid
  • Neem niet langer dan 10 minuten een voetenbad, anders gaat de huid verweken
  • Gebruik onder gekleurde nagellak een kleurloze nagellak, zo voorkom je dat de nagels verkleuren
  • Harde nagels kun je gemakkelijker (met regelmaat) vijlen dan knippen
  • Koop geen schoenen die te strak zitten alleen omdat ze mooi staan. Schoenen moeten bij aankoop meteen goed zitten.

Een ingroeiende of ingegroeide nagel:
  • Bij een ingroeiende nagel drukt de zijkant van de nagel in de huid. Dit kan veel pijnklachten geven, de omliggende huid kan rood zijn of gezwollen, maar er is geen ontsteking aanwezig.
  • Bij een ingegroeide nagel groeit het puntje van de nagel in het nagelbed. Een ingegroeide teennagel heeft ontstekingsverschijnselen, veroorzaakt pijn en irritatie. Er kan een klein wondje ontstaan en dit kan gaan ontsteken waarbij er pus uit de huid komt. Zowel een ingroeiende nagel als een ingegroeide nagel ontstaan meestal aan de grote teen. Echter de andere nagels kunnen ook ingroeien. De meest voorkomende oorzaken zijn de vorm van de nagel, het wegknippen van de hoeken van de nagels, peuteren aan de nagel, een vochtige huid (dit komt bijvoorbeeld veel voor bij tieners), te smalle schoenen of een afwijkende stand van de teen.

U kunt ingroeiende of ingegroeide nagels niet zelf behandelen.
    Wel kunt u preventief proberen om het te voorkomen.
  • Knip uw teennagels recht en niet te kort af te knippen.
  • Knip geen hoeken weg.
  • Draag schoenen die voldoende ruimte bieden aan de tenen, zowel in breedte als in hoogte.
  • Hebben uw teennagels de neiging om aan de zijkanten naar binnen te krullen? Laat een pedicure u adviseren over wat u kunt doen om de nagelgroei te reguleren.
  • Probeer uw ingroeiende of ingegroeide nagel niet zelf te verwijderen. Dit kan erg pijnlijk zijn en kan uw voetprobleem verergeren in plaats van verhelpen.
  • Neem ook geen voetenbaden met biotex of zout. Voetbaden maakt de huid week en een weke huid is infectiegevoeliger.
  • Uw pedicure kan de nagel drukvrij leggen zodat de kans kleiner wordt om in te groeien. Plan daarom op tijd een afspraak om pijnlijke nagels te voorkomen!
    – Eventueel uit voorzorg een afspraak plannen om ingroeien voor te zijn en op tijd drukvrij te kunnen leggen kan ook een passend advies zijn.
    – Blijft een nagel continue ingroeien door de stand van de nagel dan is wellicht een nagelbeugel een aanrader. Deze kan ervoor zorgen dat de nagel weer recht gaat groeien.

Om de ontsteking te verminderen kunt u het beste de navolgende stappen ondernemen:
  • Allereerst: Neem geen!! voetenbadje!
    Door het warme water wordt de huid weker waardoor de nagel nog makkelijker ingroeit en hebben bacteriën extra kans hebben om zich te vermeerderen.
  • 3 maal daags de aangedane teen sproeien met een douchekop met lauwwarm water. Eventueel met een zachte massagestand.
  • hierna de teen en nagel goed droogdeppen met een zachte handdoek. Voorkom ruw afdrogen en gebruik absoluut geen föhn.
  • de nagel druppelen met een kleurloze desinfectans. (let erop dat deze vloeistof na opening vaak nog uiterlijk een 1/2 jaar goed is)
  • indien nodig, overdag de nagel afplakken met een huidvriendelijke pleister.
  • ’s avonds de nagel aan de lucht laten drogen. Eventueel kunt u de ontstoken plek insmeren met een medicinale honingzalf (bij de praktijk / apotheek verkrijgbaar)
  • De ontsteking moet dan binnen 3-5 dagen weg zijn. Is de ontsteking niet weg neem dan contact op met uw huisarts.

Droge voeten
Bij een droge huid van uw voeten kunt u last hebben van de volgende symptomen:

• roodheid en/of jeuk
  • ruwe huid
  • barsten en/of scheuren
  • eeltvorming en/of kloven
  • toename van het probleem door temperatuurswisselingen

Oorzaken droge voeten
    Er zijn verscheidende factoren die kunnen leiden tot droge voeten, waaronder:
  • het wassen van de voeten met (uitdrogende) zeep.
  • slecht afdrogen van de voeten.
  • niet regelmatig insmeren van de voeten.
  • temperatuurswisselingen.
  • het niet dragen van kousen/sokken in de schoenen.
  • eczeem, psoriasis en andere huidaandoeningen die de huid uitdrogen.
  • medische condities, zoals diabetes mellitus of reumatische aandoeningen.
  • het hebben van kanker of de behandeling tegen kanker.
  • leeftijd.
  • overgewicht. (door extra druk op de voeten, met name op de hielen kan de huid sneller droog worden)

Wat kunt u zelf doen
  • Uw voeten intensief hydrateren.
  • Smeer na het douchen/badderen en iedere dag voor het slapen gaan uw voeten royaal in met een voetencrème. Breng de crème aan op de hele voet en masseer deze zorgvuldig in. Smeer de crème nooit tussen uw tenen.
    Gebruik bij voorkeur een crème met een laag ureum gehalte.

Behandel eventuele kloven
  • Gebruik een speciale klovencrème. Helpt dit niet voldoende? Laat uw voetkloven dan behandelen door uw pedicure.
  • Scrubben en eelt verwijderen.
  • Het één keer in de week scrubben van uw voeten helpt de harde en dode huidcellen te verwijderen. U kunt alvorens het scrubben uw voeten weken in lauw en zeepvrij water om de huid te verzachten. Breng na het scrubben een hydraterende voetcrème aan. Heeft u diabetes mellitus, reumatische aandoening, dermatologische aandoening, vaatlijden, kanker of een neurologische aandoening dan mag u de huid niet scrubben en geen voetbaden gebruiken.
  • Katoenen sokken dragen.
  • Katoen laat de huid van uw voeten beter ademen. Trek iedere dag schone sokken aan.
  • Voldoende water drinken.

Zweetvoeten
Wat helpt tegen zweetvoeten? Er zijn verschillende manieren waarop u zelf zweetvoeten kunt tegengaan:

• was uw voeten regelmatig met antibacteriële zeep.
  • droog uw voeten goed af, vooral tussen de tenen.
  • wisselbaden kunnen helpen (mits u geen risicovoeten hebt, dan mag u geen voetbaden nemen)
  • draag sokken van katoen of wol en vermijd sokken van synthetische materialen zoals polyester.
  • draag iedere dag schone sokken of trek meermaals per dag een schoon paar aan.
  • draag goed ventilerende schoenen, die niet knellen en trek uw schoenen regelmatig uit als dit mogelijk is.
  • was uw sokken heet om alle bacteriën te doden.
  • draag goed ventilerende schoenen die niet knellen.
  • trek uw schoenen regelmatig uit als dit mogelijk is.
  • wissel regelmatig van paar schoenen en laat gedragen schoenen bij voorkeur minimaal 24 uur drogen.

Andere middelen die u kunt proberen om van zweetvoeten af te komen, zijn:

• Inlegzolen. Bepaalde inlegzolen absorberen het vocht en de warmte in de schoen. Dit geeft uw voet kans om meer te ‘ademen’. Dit helpt de opstapeling van warmte en vocht voorkomen.
  • Zweetvoetenspray. Er zijn special sprays te verkrijgen die kunnen helpen tegen zweetvoeten. Het aanbrengen van een spray of ontgeurder in uw schoenen kan stinkende voeten verminderen. Heeft u risicovoeten overleg dit dan met uw huisarts
  • Voetcrème. U kunt uw voeten ook insmeren met een antitranspiratiecrème. Sommige zalfjes, gels en crèmes dragen ook bij aan de verzorging van uw voeten. Gezonde voeten verkleint de kans op zweetvoeten, voetschimmels en andere voetproblemen.

Het kan zijn dat ondanks de maatregelen die u neemt, uw voeten toch een onaangename geur blijven houden. In dat geval zijn er verschillende producten die deze geur tegen helpen te gaan. U kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een voet deodorant of absorberende poeder om uw voeten droog te houden.